Eerste indruk Kusadasi

7 mei 2014 - Kusadasi, Turkije

Zooooooo, hier weer even een teken van leven. Tijd vliegt want ik ben alweer bijna 3 weken in Kusadasi. Zaterdag 19 april was het zo ver en ben ik vanuit Amsterdam naar Bodrum gevlogen, waar al een aantal 'Sunwebbers', zo noem ik nu even iedereen die voor Sunweb/Sundio werkt, op hun nieuwe collega's aan het wachten waren. Naast mijn collega, zaten er ook twee Sunwebbers voor Marmaris en twee voor Bodrum in het vliegtuig. Ik vond het vrij spannend, kende mijn collega waarmee ik naar Kusadasi ging nog niet. En we zaten gelijk met de eerste vakantievierders in het vliegtuig. Wat dus betekende.... gelijk bij aankomst aan de bak!

De eerste week was vrij 'heftig'. Er komt in korte tijd veel op je af en ik werd gelijk in het diepe gegooid. Een echte uitdaging die ik met beide handen heb aangegrepen. Gelijk al in de eerste week had ik informatie bijeenkomsten in hotels, waar ik het woord deed. En dat terwijl ik eigenlijk nog nooit in Kusadasi was geweest. Het ging me allemaal goed af en de eerste excursies werden geboekt. Het kwam erg goed van pas dat ik afgelopen seizoen al een paar maanden in Marmaris heb gezeten, dat is erg goed voor mijn Turkije kennis geweest en zo kon ik toch nog veel vertellen en was ik wat zelfverzekerder.

Afgelopen week heb ik ook zelf met gasten mijn eerste city tour gegeven. Over het algemeen doen wij in Kusadasi geen info's in hotels maar onderscheiden wij ons van de rest door middel van een wandeling door het centrum om alles over Kusadasi en Turkije te vertellen. Hier moet ik nog mijn eigen verhaaltje creëren, maar dat komt wel met de tijd.

Inmiddels verdwaal ik niet zo snel meer en gaat het rijden tussen de Turken steeds beter. Ik word al een echte turk in het verkeer. Niemand voorrang verlenen en gewoon gas geven, niet stoppen voor voetgangers en of zebrapaden, toeteren als iemand in de weg zit en opzij moet, en geen rekening houden met scooters (zij tellen niet mee in het verkeer). Door rood rijden als er geen verkeer aankomt gaat me nog net iets te ver...... Ook leer ik de wegen steeds beter kennen. Ik weet inmiddels waar de mega kuilen in het wegdek zitten en wat niet al te prettig voor je auto is. Het centrum blijft alleen nog steeds een doolhof voor me. Dat kwartje van logica wil nog maar niet vallen. Volgens mij heb ik mijn richtingsgevoel in Nederland achtergelaten. De grote hotels weet ik inmiddels te vinden, soms blijven sommige hotels in bepaalde gebieden nog wel steeds een uitdaging om ze te vinden, maar hee... ik zit er net. Dat komt nog wel, hoop ik! ;)

Het werk als reisleidster bevalt me wel. Elke dag is anders. Je ontmoet contstant andere mensen en het werk is erg afwisselend. We werken in Turkije samen met een agentschap en daar delen wij een kantoor mee. Dus naast mijn 2 collega's van Sunweb werk ik ook samen met een Turks agentschap en dat gaat allemaal erg goed! Fijne collega's is het halve werk. Ook ben ik erg blij met mijn appartement. De locatie is top en het internet werkt voor als nog prima. What else do i need? Inmiddels woon ik alleen in mijn appartement, dit aangezien mijn collega is gaan samen wonen met haar vriend. Ruimte genoeg voor slapers, dus boek die tripjes naar Kusa maar! ;)

Morgen ochtend heb ik een tripje naar Efeze met onze Turkse gids die Nederlands spreekt. Mijn collega zegt altijd 'Bij Efeze moet je weze". Kusadasi ligt ongeveer 30 minuten van Efeze vandaan, er is geen andere Turkse badplaats die dichter bij Efeze ligt dan Kusadasi. Dit is dus een culturele excursie die je niet mag missen als je in Kusadasi bent. Efeze staat bekend als één van de meest fascinerende archeologische opgravingen ter wereld uit de Romeinse tijd.

Ik moet mijn plekje in Kusadasi nog vinden en heb momenteel een beetje heimwee naar Marmaris. Geen heimwee naar het regenachtige Nederland. Sorry ;) Ik geef het wat tijd, en ach wat is 6 maanden nu. Het werk vind ik leuk, ben blij met m'n collega's, heb een fijn appartement, een leuke auto en eindelijk ook lekker weer. Ik mag niet klagen.

Zoals je al gemerkt hebt heb ik niet veel tijd om wat te schrijven. Ik maak lange dagen,maar gelukkig merk ik dat niet aangezien ik het werk erg leuk vindt en het zo afwisselend is. Mijn verhalen zullen wellicht wat korter zijn dat je gewend bent en het zal wat langer duren voordat ik iets plaats, maar zal jullie proberen op de hoogte te houden.

İyi geceler!

Ohja, wil je fanmail sturen dan kan je m'n adres even via een berichtje via Facebook vragen. Vind het leuk om ook iets van jullie te horen.

1. Lottie:
    7 mei 2014
    Super leuk Eefje! Goed om te lezen dat alles naar behoren gaat. Hmm, je mag wel wat lekker weer richting NL sturen hoor! Benieuwd naar je avonturen xx
  2. Irene:
    Super leuk meid! Maak er het beste van (ja dat zeg ik..) en probeer Marmaris niet te veel te missen! Komt het helemaal goed :)
    Ik heb vertrouwen in je :)
    xxx
  3. Dotkee:
    8 mei 2014
    Ha ha ha ...........je leert hier meer in 3 weken dan bij klungelsmurf.org.com " In Holland".
    Ga zo door zeker met de verkopen............kassaaaaaah, ik boek ook wel een excursie, maar geen jeep safari.
    see you 9 th of may Izmir.
    xxx
  4. ElDabbeljoe:
    Iyi geceler!

Als je die rijvaardigheden maar niet mee terugneemt naar Nederland :p

Geniet ervan daar! Knuf
  5. Jef:
    8 mei 2014
    Hoi Evelien, Heel goed te horen dat je het werk leuk vind, kan niet iedereen zeggen, maar is wel belangrijk. Goed met mensen kunnen omgaan is een gave. Ik ben het met mijn voorganger eens, die rijvaardigheden kun je beter niet hier uitoefenen. Groetjes, Jef.
  6. Marian:
    9 mei 2014
    Ha Evelientje,

Ik had net aan je moedertje gevraagd, of zij al iets via deze website had gehoord. Zij zei natuurlijk, dat je het veel te druk hebt, nou, ja........ En even later zag ik je prima verslag. Zie je wel, jij maakt sowieso overal iets goeds van, ( net als je moeder. Lijk je toch nog op haar, ha ha.)
    We hebben het weer over oktober gehad, lijkt me echt leuk om te komen zien waar je je mee bezig houdt.
    Wij zouden morgen weer een stukje Grenslandpad lopen, maar het weer lijkt te slecht te worden. Hier kwam net een bui over: ik moest overal het licht aan doen, behalve bij die enorme lichtflitsen van het onweer dat over kwam. Maar nu kan het licht weer uit.
    Morgen gaan we asperges eten in Tielen, dat zouden we toch al doen, dus laten we dat lekker doorgaan.

Nou meisje, ga door met plezier maken, alls sal reg kom, zoals ze nog iets zuidelijker zeggen.

Lieve groet, Marian, ook namens Jan.
  7. Marian:
    14 mei 2014
    HE, EVELIEN, VAN HARTE PROFICIAT MET JE VERJAARDAG !!
    Heb je een gezellige dag gehad?

Lieve groet, Marian, ook namens Jan.