Training. Ready to take off......

21 maart 2014 - Den Haag, Nederland

Het is tijd, de hoogste tijd, u wordt bedankt voor weer een paar dagen gezelligheid!

Zo, de training zit erop. Wat waren dat 3 intensieve, lange, en vooral leuke en leerzame dagen. Het was wel een stuk zwaarder dan verwacht. Voelde weer even alsof ik in de schoolbanken zat en zittend uren moest luisteren, met af en toe toch stiekem wel knikkende ogen. Want ja, we maakten lange dagen. Begonnen rond 8.30u en de trainingen duurden tot ongeveer 21.30u. Elke dag werd afgesloten met drankjes aan de bar, om zo op een informele manier je collega's beter te leren kennen en waar kan dat beter dan aan de bar? Note; de bar sloot al wel om 23.30 hoor!

Training
Dinsdag om 5.45u ging mijn wekker. Bepakt en met mijn welkomstpraatje paraat, die ik moest voorbereiden over Kusadasi, ging ik op weg naar Zeist waar om 9u een bus klaar stond om ons naar het KNVB-complex te brengen. Een goedgevulde bus met allemaal nieuwe reisleiders en aangevuld met reisleiders die voor een ander merk hebben gewerkt, verliepen de gesprekken al vrij soepel. De makkelijkste openingszin was dan ook "Hey, wat is jouw bestemming?" met daarna "En wanneer vertrek jij?" Vervolgens stelde je die vragen minstens 2x aan dezelfde persoon.

Dat het pittige dagen zouden worden had ik al uit betrouwbare bronnen vernomen. We moesten in 3 dagen worden klaargestoomd tot reisleider. Ik werd in een groep gezet samen met iedereen die naar Turkije ging, maar ook Tunesië en Cyprus. De trainingen varieerden van klachten afhandeling tot performance, het oefenen van je welkomstpraatjes, verkoop van excursies en verschillende rollenspellen, maar ook hoe je om moet gaan met je kasstaat, administratie, traffic, commerce enzovoort.

Elke bestemming heeft ook een facebook pagina die wij als reisleiding moeten bijhouden. Mijn bestemming valt onder "Met Sunweb naar de Egeische Kust". Hier kunnen gasten terecht met al hun vragen voorafgaand, maar ook tijdens hun vakantie. En wij zullen deze pagina wekelijks updaten met leuke nieuwtjes, tips en foto's.

Helaas was er niemand op de training aanwezig van mijn bestemming. Mijn eindverantwoordelijke woont al 11 jaar in Kusadasi en mijn andere collega is op winterbestemming. Ook krijg ik een area manager die verantwoordelijk is voor de hele Egeische kust, ook zij was niet aanwezig. Wat ik heb vernomen is dat wij nog een 2 daagse training gaan krijgen op bestemming van de area manager met de gehele Egeische kust, waar ook Bodrum en Marmaris onder vallen.

Outfit
Tijdens de training vond er ook een sessie kleding passen plaatst, waar we in nieuwe Sunweb outfits werden gehezen. Daarnaast hebben we ook een echte Sunweb 2014 tas ontvangen. Nu rest mij alleen nog een tripje naar de plaatselijke schoenenwinkel om zwarte en of blauwe pumps/ballerina's aan te schaffen. Klik op de foto voor een vergroting en bewonder mijn outfits, die blouse moet natuurlijk in de rok, maar hey, laat me eerst even aan het idee van blouse en rok wennen.

Reisleidster Evelien

Vertrek
Ik ben nu helemaal Sunweb proof en trotste collega van Harry. Ready for take off en klaar om een top seizoen te draaien.

Heb inmiddels ook alle papieren gekregen om mijn visum voor Turkije aan te vragen, dat wordt een tripje naar het Turkse consulaat in Rotterdam.

Vooralsnog staat mijn vertrek datum op 19 april.

Tot zover de "hoe word ik klaargestoomd tot reisleider training". Mijn volgende blog zal hoogstwaarschijnlijk vanuit Kusadasi zijn.

Must see filmpje
Wil je een indruk van Kusadasi en de top-excursies Pamukkale en Efeze? Bekijk dan dit filmpje:

1. Eveline:
    21 maart 2014
    Leuk chick! Ben echt onwijs benieuwd hoe je het gaat hebben daar!
    Echt zoooo jammer dat ik je niet meer zie voordat je weggaat, but we keep in toutch. Misschien als ik tijd heb kan ik nog ff langskomen...
    You can do it!!
    xxxxx